kjd

Alla inlägg under juli 2009

Av karl-johan danielsson - 19 juli 2009 22:07

I onsdags morse vakande jag med halsont, huvudvärk och en betungande snuva.. Har sedan dess lagt största delen av min energi på att mixtra med huskurer som ingefära-te, citron och vitlöksmacka etc etc.. Utan större mirakel.

Jag stod alltså på startlinjen i lördags med förväntningar noll. En förkylning brukar för mig innebära enorm seghet, trötthet och att jag blir allmänt långsam. Detta troligen på grund av min astma.


När väl starten gick ändrades fokus, från att ”blir frisk” till att ”hålla fötterna på Jonas och Erik”. Detta fokusskifte fungerade ypperligt och jag var med dessa herrar upp ur vattnet. Då gick jag från förväntning noll, till förväntning pallplats! Ute på cykelbanan gjorde Jonas ett ryck på andra varvet av fyra, och han fick en rejäl lucka. Jag valde att inte gå med där, då det första rycket oftast inte håller. Och med tanke på att vi var sju man i klungan, så borde vi ha hämtat in honom, trots att det var djuret Jonas….


Men detta misslyckades och Jonas gick ut på löpningen som ohotad ledare!


Jag gick ut på löpningen som tredjeman, detta efter att Erik Strand växlat lite fortare eftersom han gjort nån form av uppfinning med sina löpskor.


Och jag gjorde världens juniorgrej i växlingen, jag knäppte upp hjälmen innan jag ställde ifrån mig cykeln..

Detta är en typisk ”förkylda-KJ-grej”. Jag blir klantig när jag är förkyld, lägger plånboken i  kylskåpet och letar mig sedan fördärvad efter den….

Efter att jag sedan knäppt min hjälm igen och ställt ifrån mig cykeln och sedan tagit av mig hjälmen när det är tillåtet, kom jag äntligen ut på löpningen.


Jag sprang inte i närheten av så bra som jag gjorde i Örserum och S:t Pölten tidigare i år. Men jag är nöjd ändå, jag höll min pallplats ända in i mål.


Men det var på håret att jag över huvud taget tog mig i mål, jag gjorde en riktig stjärnvurpa på första löpvarvet! Jag gjorde en actionrullning enligt vittnen, och fick diverse skrapsår på axeln och knäna och benen.. Och var ganska nära att trilla i kanalen som pricken över i:et. Men jag reste mig upp, och slog troligtvis någon form av rekord i att resa sig upp fort efter en vurpa…


Jag höll min placering in i mål och kom alltså trea på senior-SM. Min första senior-SM medalj, det känns väldigt gött!


Jag har dock varit i betydligt bättre form några tidigare mästerskap, men då har någon inte velat mig väl. Här följer några exempel på det: 

  • 2003, Olympisk-SM på Gotland, leder juniorklassen stort, med tvingas bryta på grund av kedjebrott.

  • 2003, NM i Oxelösund (veckan efter Gotland), leder juniorklassen och har gått loss tillsammans med Rasmus Ahlfors som ledde U23klassen, tvingas bryta på grund av punktering

  • 2004, Junior-EM Lausanne, sitter i andragruppen, tvingas bryta på grund av kedjebrott

  • Oktober 2005 – Januari 2007 Skadad.

  • 2008, Sprint-SM Säter, ligger tvåa i seniorklassen, vurpar och cykeln går sönder, och jag också..

  • 2008, Olympisk-SM Stockholm, är i bra form, men kommer inte så långt innan trollen kommer, våtdräkten spricker från axeln till armvecket… Bryter inte, men på cykeln går en länk i kedjan av på ena sidan så det hackar, hoppar och far. Detta gör Johan Lundin lite irriterad, men jag går i mål!

Man kan alltså säga att det gått lite troll under ett antal mästerskapstävlingar för min del.. Men kanske har det vänt nu?? Jag har i alla fall en SM-medalj nu, och det är jag stolt över!


______________________________________________________________

EDIT

För övrigt visade nu Jonas Djurback ännu en gång att han är kungen!

Men vänta bara ... ;)

Av karl-johan danielsson - 19 juli 2009 22:05

Inlägget jag just knopat ihop försvann.

Och ni som känner mig vet ju hur jag sliter med dessa bokstäver och datorer.

KUL!

Av karl-johan danielsson - 18 juli 2009 20:30

Idag fick jag äntligen kamma hem min första senior-SM medalj!

Det känns gött!


En längre racerapport kommer under morgondagen!


Och tack till alla som var där och hejade på mig,

Emelie, Mamma, Pappa, Ulf, Erica, Rickard, Leon, Doris, Daisy, Douglas

Det är alltid lättare med en stor fan base :)

//KJ

Av karl-johan danielsson - 9 juli 2009 21:46


Årets löparäventyr!


12:e september 2009


Vill du tillsammans med andra få en generalrepetition inför Lidingöloppet?

Vi springer tillsammans med ledare ca25km av Husbyringen. (www.husbyringen.se)


Utefter vägen finns vätskekontroller, lättare förtäring och flertalet supportrar.

Efter halva sträckan finns en större kontroll med bland annat buss för de som är osäkra om de orkar hela sträckan.


Två grupper finns att tillgå för dem som vill springa med ledare,

Grupp 1: Håller ca 5min/km tempo

Grupp 2: Håller ca 6min/km tempo

Vid efterfrågan kan fler grupper komma att skapas.


Efter avslutad löpning och dusch samlas vi för middag på restaurang En & en halv kök och bar i Hedemora.Senare tar vi del av en föreläsning som berör ämnet konditionsidrott och vad som händer i kroppen när man tränar.


Detta blir en fullspäckad dag, med start ca 10:30 och beräknad avslutning 20:00


Pris: 600kr

I anmälningsavgiften ingår följande:

- Deltagande i årets löparäventyr med full service, dusch och transport,

- Middag på restaurang i Hedemora

- En föreläsning

- Du får även en snygg T-shirt, löptidningen Runners world samt diverse smakprov från Enervit.



Anmälan: try-athlete@live.se

Senast den 1/9, begränsat antal platser, först till kvarn!

Av karl-johan danielsson - 5 juli 2009 23:24

I helgen körde jag den tredja deltävlingen i Svenska cupen. En konstatering jag gjort efter detta lopp är att min simkapacitet är över hela registret, jag är konsekvent inkonsekvent. I Säter var jag med täten upp, i Örserum hade jag hela 1min45srk upp till samma personer.... Lite trist.

Men jag gjorde en rejäl upphämtning och efter 20km låg jag på en andraplats bakom jonas Djurback.

   Cyklingen kändes stabil, men jag hadeinte det där lilla extra trycket i benen som jag förväntat mig, men någon gång kommer det också.


På löpningen däremot, där fanns det där lilla extra i benen. Det flöt på bra, jag höll jämna steg med Djurback (!!) första två varven, tappade sedan lite mot slutet men jag är ändå mkt nöjd med min löpning. Jag har en fin utvecklingskurva när det gäller löpspliterna i år, från en 16:e löptid i Göteborg, till nu en 4:e bästa löptid. Det är skoj när det går åt det hållet, och den kurvan får gärnna vara konsekvent.


Jag är nöjd med mitt lopp, förutom simningen.

Nu leder jag svenska cupen ännu mer!


Ps. Tack Stefhan för hjälpen när jag så oturligt tappade chipet på strandkanten! Ds.


Presentation

Omröstning

Drafting eller icke-drafting, vad ska det vara på den Svenska triathloncupen??
 Drafting
 Icke-drafting
 Hälften drafting och hälften icke drafting

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards