kjd

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

SM-brons och skolstart.

Av karl-johan danielsson - 28 augusti 2009 13:12

Hej, nu var det ett tag sedan jag skrev här, men det har den enkla förklaringen att jag har börjat skolan... (Alltså har tiden inte funnits)


Nu sitter jag och kör bil, påväg mot Tjörn, alltså är det inte jag som skriver. Jag bara säger vad som ska skrivas så skriver Emelie som idag sitter Shotgun! (dvs. jag (Emelie) har full kontroll över radion :))


Om vi börjar med SM-tävlingarna i Stockholm, så tyckte jag att det var helt otroligt tidig start.. Jag vaknade och gick upp vid femtiden, käkade frukost på hotellet med Annie G. Senare anslöt även Emelie och hennes familj, och såklart bunten med tyskar som var på besök.

   Jag har i vanliga fall inga som helst problem att gå upp på morgonen tidigt för att simträna, eftersom jag tycker att det är skönt att ha simträningen gjord så tidigt som möjligt på dagen. Men det är stor skillnad på att gå tidigt till ett träningspass, jämfört med att gå upp tidigt och vara Ready to race!!


Åkte sedan till starten och plockade ordning allt i växlingsområdet, snackade lite skit med alla jag mötte.... SImmade sedan in och blev sedan uppkallad ur vattnet för att sedan bli utskickad på en brygga som ganska snabbt sjönk... Det startsystemet fungerade för visso väldigt bra, att vi fick stå upp på bryggan, sedan på signal simma till startlinjen och där gick sedan starten.

En annan "ny" regel som jag tyckte var bra var att tjuvstart = 15 sekunders straff i växlingsområdet (T1).


En normal svensk tävling är vi ungefär 5 stk som simmar lika fort, men på denna tävling var det ytterligare fem juniorer samt ett helt gäng tyskar som höll samma fart som oss. Detta medförde att det såklart var ännu viktigare med positioner och starten. BRa att det då finns tydliga regler för hur det hela ska gå til.


Simningen var en av de oschysstaste simningarna jag varit med om, då jag hela vägen fick spö av en och samma person.. Men simformsmässigt simmade jag bra och jag var med huvudklungan upp ur vattnet, vilket jag är nöjd med.

 Under cykelmomentet hade ca fem man till en början en lucka, men jag var lugn eftersom DJurback och Pupkes var med i min grupp. Vi skulle med all säkerhet plocka in dessa fem man. Vid 8 km kom vi ikapp dem.

 Efter ca 12km ryckte Djurback första gången, och jag var beredd på att ett ryck skulle komma på detta ställe, så jag och Erik S låg bra positionerade här och gick med Jonas. Men detta ryck plockades snabbt in av de hungriga tyskarna.

Ryck nummer två lyckades bättre, detta kom vid 20 km. Jag och Jonas kom då loss och lyckades få upp ett bra samarbete. Ut på löpningen hade vi en minut ner till det resterande herrfältet.


Jag försökte komma in i löpningen och springa avslappnat men ändå fort. Jag höll bra fart i fem kilometer, stumnade sedan något och vid 8,2 km kom Erik ikapp mig.. Och jag blev alltså trea i mål på SM!


Sammanfattningsvis är detta ett av mina bästa lopp, jag har aldrig varit så nära ettan och tvåan på ett svenskt seniormästerskap tidigare. Jag blir starkare och mer genomtränad, och jag kan för första gången sedan min 18 månader långa skadeperiod säga att jag klarar av att tävla på olympisk distans. Jag har nu en hel säsong som jag är nöjd med.


Nu till helgen är det alltså Tjörn ½ IM som väntar, det blir späännande. Det är ett tufft startfält och tuffa banor.

Vi hörs!



//KJ

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karl-johan danielsson - 9 februari 2010 18:18

www.trikj.se   Där kan ni följa mig, på ett snyggare, bättre och oftare sätt! ...

Av karl-johan danielsson - 11 december 2009 23:45

Hej Nu är jag och Emelie i göteborg hos min kusin Erik och Andréa. Ska försöka att få ner några rader här på bloggen då och då. min vila är iaf slut och jag har tränat ganska länge nu. Något mer som är nytt är att jag har börjat jobba, och de...

Av karl-johan danielsson - 12 oktober 2009 10:14

  Ja det är fascinerande vad kroppen adapterar sig  till det man utsätter den för. Om man tränar hårt och sliter dag ut och dag in så får man en vältrimmad och ”ribbad” kropp som gillar mjölksyra. Om man där emot ligger på soffan titt...

Av karl-johan danielsson - 27 september 2009 19:35

Hej Hej Ja efter förra veckans tjurrus i karlstad så blev jag förkyld brottades med förkylningen under veckan för att förhoppningsvis hinna bli frisk innan Lidingöloppet. Jag hann att bli av med den värsta av snuvan så då hoppades jag på att det ...

Av karl-johan danielsson - 21 september 2009 18:48

Vi kan börja den 13:E september, då sparng jag Träflasklöpet i Sundborn. Jag och Emelie åkte dit på förmiddagen och det var fint väder.. Lagom varmt att springa! Jag valde att springa Träflasklöpet eftersom jag just nu tycker att det är betydligt r...

Presentation

Omröstning

Drafting eller icke-drafting, vad ska det vara på den Svenska triathloncupen??
 Drafting
 Icke-drafting
 Hälften drafting och hälften icke drafting

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards