kjd

Alla inlägg under augusti 2009

Av karl-johan danielsson - 29 augusti 2009 16:04

ÄNTLIGEN vann jag!
 
Tävlingen på Tjörn avgjordes på distansen 1200m simning (ska egentligen vara 1900m), 90km cykel och 21km löpning.
Det hela startade lite motigt med att simmomentet kortades av, på grund av att det blåste så otroligt mycket.
Simningen är annars i dessa sammanhang ett moment där jag kan tjäna mycket tid. Idag blev alltså simningen 1200m istället för 1930m...
 
Men när väl starten gick så körde jag på bra hårt och var första herr senior upp ur vattnet, med 1:15 ner till dagens huvudkonkurrent Ted Ås. Det var väldigt vågigt, och vi simmade tre varv på en 400m bana och vi varvade på land.


Ted Ås är en av Sveriges bästa långdistanstriathleter, med ett SM-silver på långdistans 2009 som sin senaste merit... Tidigare i år möttes jag och Ted på en 70.3 tävling i S:t Pölten (Österrike). Där var jag ikapp åkt efter sju mil på cyklingen och över nio minuter efter i mål. Detta hade jag i bakhuvudet när jag nu stack ut på cykelmomentet. Jag  hade givetvis som mål att hålla undan fram till löpningen.


Cyklingen var hur som helst en riktigt blåsig historia, med motvind, kantvid och medvind...

Men mina ben ville som jag idag :) Jag cyklade riktigt fort och efter 60km var jag hela 4:40 före Ted Ås. Men under det sista varvet av tre,
tog Ted in en hel del och ut på löpningen skilde det 2:40 mellan oss.
 
Ted har tidigare varit en starkare löpare än mig, därför ställde jag in mig på att han troligen skulle komma ikapp under de första tio kilometrarna. Men jag kom allt längre och längre, men jag vågade ändå inte tro att jag skulle hålla ända in i mål.

Särskilt inte när jag på det andra varvet, av fyra, sprang FEL...

Lite konstigt att springa fel på andra varvet kanske?!  Men det är tydligen sånt som händer! Jag glömde helt enkelt att svänga i ett vägskäl och märkte inte att jag sprungit fel på ett par hundra meter. Sedan var det bara att vända tillbaka och springa rätt.

När jag sedan varvade efter detta andra varv tror jag nog att jag gjorde Emelie lite nervös, och mig själv också. Eftersom Ted då hade tagit in hela 45 sekunder på ett varv.

Men jag vände den trenden och på det efterföljande varvet tog han in 20 sekunder för att under det sista varvet bli ifrånsprungen med dryga 25 sekunder :)
 Men det var först när jag efter 21 km löpning kom upp på målrakan förstod jag att jag skulle ta hem segern!

En riktigt fin prisutdelning och en dusch senare sitter jag nu här och laddar inför kvällens bankett. Det blir nog trevligt!


Resultaten hittar du här: http://www.svensktriathlon.org/t4i.aspx?p=107524

Av karl-johan danielsson - 28 augusti 2009 13:12

Hej, nu var det ett tag sedan jag skrev här, men det har den enkla förklaringen att jag har börjat skolan... (Alltså har tiden inte funnits)


Nu sitter jag och kör bil, påväg mot Tjörn, alltså är det inte jag som skriver. Jag bara säger vad som ska skrivas så skriver Emelie som idag sitter Shotgun! (dvs. jag (Emelie) har full kontroll över radion :))


Om vi börjar med SM-tävlingarna i Stockholm, så tyckte jag att det var helt otroligt tidig start.. Jag vaknade och gick upp vid femtiden, käkade frukost på hotellet med Annie G. Senare anslöt även Emelie och hennes familj, och såklart bunten med tyskar som var på besök.

   Jag har i vanliga fall inga som helst problem att gå upp på morgonen tidigt för att simträna, eftersom jag tycker att det är skönt att ha simträningen gjord så tidigt som möjligt på dagen. Men det är stor skillnad på att gå tidigt till ett träningspass, jämfört med att gå upp tidigt och vara Ready to race!!


Åkte sedan till starten och plockade ordning allt i växlingsområdet, snackade lite skit med alla jag mötte.... SImmade sedan in och blev sedan uppkallad ur vattnet för att sedan bli utskickad på en brygga som ganska snabbt sjönk... Det startsystemet fungerade för visso väldigt bra, att vi fick stå upp på bryggan, sedan på signal simma till startlinjen och där gick sedan starten.

En annan "ny" regel som jag tyckte var bra var att tjuvstart = 15 sekunders straff i växlingsområdet (T1).


En normal svensk tävling är vi ungefär 5 stk som simmar lika fort, men på denna tävling var det ytterligare fem juniorer samt ett helt gäng tyskar som höll samma fart som oss. Detta medförde att det såklart var ännu viktigare med positioner och starten. BRa att det då finns tydliga regler för hur det hela ska gå til.


Simningen var en av de oschysstaste simningarna jag varit med om, då jag hela vägen fick spö av en och samma person.. Men simformsmässigt simmade jag bra och jag var med huvudklungan upp ur vattnet, vilket jag är nöjd med.

 Under cykelmomentet hade ca fem man till en början en lucka, men jag var lugn eftersom DJurback och Pupkes var med i min grupp. Vi skulle med all säkerhet plocka in dessa fem man. Vid 8 km kom vi ikapp dem.

 Efter ca 12km ryckte Djurback första gången, och jag var beredd på att ett ryck skulle komma på detta ställe, så jag och Erik S låg bra positionerade här och gick med Jonas. Men detta ryck plockades snabbt in av de hungriga tyskarna.

Ryck nummer två lyckades bättre, detta kom vid 20 km. Jag och Jonas kom då loss och lyckades få upp ett bra samarbete. Ut på löpningen hade vi en minut ner till det resterande herrfältet.


Jag försökte komma in i löpningen och springa avslappnat men ändå fort. Jag höll bra fart i fem kilometer, stumnade sedan något och vid 8,2 km kom Erik ikapp mig.. Och jag blev alltså trea i mål på SM!


Sammanfattningsvis är detta ett av mina bästa lopp, jag har aldrig varit så nära ettan och tvåan på ett svenskt seniormästerskap tidigare. Jag blir starkare och mer genomtränad, och jag kan för första gången sedan min 18 månader långa skadeperiod säga att jag klarar av att tävla på olympisk distans. Jag har nu en hel säsong som jag är nöjd med.


Nu till helgen är det alltså Tjörn ½ IM som väntar, det blir späännande. Det är ett tufft startfält och tuffa banor.

Vi hörs!



//KJ

Av karl-johan danielsson - 15 augusti 2009 22:13

IDag tog jag hem totalsegern i Powerade svenska cupen, tack vare en tredjeplats i Sundbyholm triathlon.


Jag gjorde en av de bästa simningarna någonsin, och växlade ut först tillsammans med Erik Strand på cyklingen.

Första varvet på cyklingen höll jag, Erik och Jonas ihop på de tillåtna tio metrarna givetvis...

Efter 15 km ökade jag farten något och Erik släppte då en lucka. Jonas låg bakom Erik och småfiste lite.... Och på det tredje varvet, dvs efter tjugo kilometer stack Jonas, jag hängde på i fem kilometer. Men sedan blev tempot för högt och jag släppte iväg Jonas.


Ut på löpningen var jag en minut efter Jonas, och Erik var i sin tur 1:20 efter mig. Jag hade inte min bästa löpdag på säsongen och Erik passerade mig vid sex kilometer. Därefter blev det istället för mig att bevaka tredjeplatsen, och det lyckades jag med.


Jag är helnöjd eftersom jag klarade mitt mål för dagen, att komma topp sexton och därmed segra i Svenska cupen!


Applåder till mig!

Av karl-johan danielsson - 12 augusti 2009 22:54

Till helgen väntar avslutningen i Powerade Svenska cupen, i Eskilstuna (Sundbyholm).

Det blir en rolig tävling, med lite jippo eftersom Teddie (Powerades heroe) ska vara med och utmana den Svenska eliten, som aftonbladets fysiologiska experter så fint har sagt. Det blir spännande att se hur nära Djurback han kommer :)


Tävlingen är olympisk distans, utan drafting, vilket jag tycker är kul. Draftingtävlingar är roliga dom också, därför tycker jag att den mix som varit i Powerade svenska cupen i år har varit väldigt bra. En helt komplett Sverigecup kanske skulle innehålla en halv IM distans också?! Då ger man långdistansarna ett skäl att delta i cupen...


Jag känner mig i okej form och helgen ska bli rolig. Nu är det dags att sova så att man orkar upp imorgon bitti till simningen.


För övrigt har jag idag för första gången plockat ner en väldigt stor byggnadsställning, vilket var jobbigt men det resulterade i alla fall i Karla händer :)

Av karl-johan danielsson - 3 augusti 2009 20:59

I onsdags åkte jag och Emelie på semester. Vi bodde först i Motala en natt, sedan åkte vi vidare till Kalmar. Vi hann med ett simpass i Motala innan vi åkte vidare.

Väl nere i Kalmar så hittade vi på Stensö camping, den var fin. Där slog vi upp vårt tält och bodde där till i lördags.


I fredags tävlade jag, det var sen start ; 18:00. Så det blev en lugn förmiddag med lite promenad i Kalmar, det var en fin stad.

Eftersom jag missat att anmäla mig så gjorde jag en efteranmälan ett par timmar innan start, och då gjorde funktionären fel så jag blev först anmäld i Ironmanklassen.... Men jag ändrade det, även om det hade varit intressant :)


Tävlingen gick bra, jag simmade bra och var uppe samtidigt som Ahlinder och Andersson. På cyklingen hade jag itne det trycket osm jag hade i början av säsongen, men det hade inte spelat så stor roll gentemot Björn A ändå. Han cyklade tokfort. Kanske berodde det på att han har en dyrare cykel och även tyngre växlar på sin cykel, vad tror ni?? :)


Löpningen gick bra och jag hade faktiskt snabbast löptid i seniorklassen, det var kul för så brukar det ju inte vara.

Jag gick i mål som tvåa, och fick lite prispengar, kul!


1. Björn Andersson 53:18

2. KJ Danielsson    54:33

3. Stefan Anderssen  56:14


Lördagen spenderades även den på triathlon. IM distansen avgjordes ju då. Jag hade aldrig tidigare varit i Kalmar under triathlonen så det var väldigt roligt att titta på och följa loppet på så nära håll. Det var ett spännande lopp ända till slutet. Hatten av för Clas och Eva!!!


På hemvägen stannade vi till hos våra goda vänner Tommy&Elin i LInköping. Där bjöds det på sightseeing i Linköping med tillhörande tornetfika och bosses glassbar. Bubba och Indie visade sig även dom, och dom var ett par fina små krabater.



//KJ


Presentation

Omröstning

Drafting eller icke-drafting, vad ska det vara på den Svenska triathloncupen??
 Drafting
 Icke-drafting
 Hälften drafting och hälften icke drafting

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards